torsdag 12 december 2013

Snart är nära.

Tankarna som går runt i mitt huvud just nu.

Det är snart dags att fira jul, ja den ligger ju faktiskt runt hörnet nu och efter det börjar flyttpackningen på allvar, det börjar att stressa mig lite faktiskt. Just nu är det fler faktorer som får mig att vilja stanna kvar i Hda än flytta till stockholm fast den faktorn som gör att vi flyttar faktiskt väger tyngst. strange feeling.

Eftersom det här är det sista månaderna innan flytten tänker jag NJUTA av spontanbesök och planerade besök hos och av vänner istället för att sörja faktum att det inte kommer kunna vara så senare.

Ser det ljusa istället för det mörka liksom.

Julklapparna är så gott som klara. Bara några få småsaker kvar. Det är skönt att ha det avklarat. Nästan.

Några få flyttlådor (läs 2-3) är faktiskt redan packade men jag vill inte packa för mycket vill inte ha en massa lådor stående runt jul och nyår. Inte igen :D Kan inte packa några just nu heller även om jag skulle vilja.

Ryggen är fortfarande paj och mina vänner har satt mig på prov. Dom har prövat att se hur mycket hjälp jag kan ta emot utan protester ;) hehe.
Jag har så fina vänner. Våldgästad och när dom går så har jag ett rent hem igen. Hjärta er!
Tacksam för det lilla för er stora för mig. Ska bli intressant att se hur mycket ni kommer streta emot när det är eran tur att få hjälpen!!

Ryggen blir bättre men det går sakta och enligt naprapaten kommer det ta ett par veckor till. Förhoppningen var att jag skulle vara någolunda rörlig till jul. Får väl hoppas på det :) Jag tänker positivt. Har även börjat att ta lite värktabletter går inte att arbeta annars. Trasig tant var det här och snart riktigt fattig med inte billigt att gå till Naprapat. Blev ju en fin julklapp till mig själv. Smack så var det tomt i kassan. Varsegod Le och se glad ut. Vinka... le och seee glaad uut.......

Sen var det Julkalendern då..... Årets julkalender barnen Hedenhös uppfinner Julen. Jag måste säga att jag tycker att den är skitbra. Kanske för att den gett sån rabbalder (gillar sånt) ett par scener har fått mig att tänka -Oj oj nu kommer det att stå en massa i tidningen imorgon.
 Men jag tror att jag ser den ur ett barns ögon och tar inte det andra och med andra menar jag (feminister retro-föräldrarna och foliehattarna och ja jag drar dem alla över en kam *fymig*) ser så allvarligt på.
Jag fullkomligt älskar Pappa Ben (Fredde) & Mamma Knota (Sissela). Dom gör sina roller jättebra tycker jag. :D Bra humor och relativt bra budskap ändå......hehe.



Idag, dagen före Lucia ska dagis ha sitt Luciafirande (bra Dagiset smart tänkt *tummen up*) och det var en surmulen tomte som gick dit. Lucia firas utomhus med dagisbarnen "skönsjungandes" en massa julsånger sedan nån lättare fika medans man fryser ihjäl och detta vet jag enbart från min dotters luciafirande på samma dagis. Min Son har nämligen i tre års tid lyckats att vara sjuk på ett eller annat sätt på luciadagen. Med andra ord missat dagsifirande varenda år. Kanske därför han var lite sur (ok jätteledsen) när jag satt på honom tomtemössan..


Jag fick ett halvt leende iaf! Han vill ju vara allt som kompisen H är och gör.  Jag hade personligen tyckt att det vore häftigt ifall Teddy hade sagt att han ville gå som spindelmannen eller nått men det sa han tyvärr inte. Kompisen H han hade sagt till sin mor att han ville vara Batman i år. *coolaste* Ja jag vet är inte som alla andra men jag gillar att man kan gå lite mot strömmen ibland. Blir ju vansinning när man läser i tidningen att barnen i en viss skola förbjuds att gå som tomtar och pepperkaksgubbar i luciatåget. Varför? Vad spelar det för roll att tomtar har tagit sig in i luciatåget? Tramsigheter är vad det är.

Vi har tro det eller ej en tradition hemma hos oss. Pepparkaksbakning på lucia. Får se om det verkligen blir av. Min rygg pallar inte riktigt och om jag lyckas övertala maken att köpa en deg jag hinner nog inte handla). Att försöka få honom att baka lär väl sätta honom i tvättkorgen HAHAHAHAHA. (läs tidigare inlägg så fattar du)

I år har jag fuskat med en massa saker. Istället för att ha en julkalender med paket för varje dag som förra året köpte jag Kinderchoklad kalender. Istället för att göra ett pepparkakshus fick barnen dekorera färdigbakade figur pepparkakor med kristyr och vad de nu ville. Alla änglar och tomtar (nästan) fick ligga kvar i jullådan endast de tomtar och julssaker som barnen gjort fick ta plats på hyllan i köket.


 Julkulor och glaskupor fick vara årets juldeko. Enkelt och lätt. Har dock ändrat sedan jag tog denna bild. De står nu på en bricka och det finns en glaskupa till med kulor. Ser så mycket bättre ut. Bild kommer!


 I Hallen möts man av en En (min minigran) barnens pysselminisar och min egengjorda vimpel. Done.


Årets adventsljus stake. Blev en blandning  av flera av de gamla. ljusbrickan var en kottarna en annan och mässingstaken som göms under kottarna en tredje.


Ville ha en liten liten advenstgran men det fick jag inte. Min make sätter i bromsarna i år han tycker att allt är för tidigt. Vill inte inse att julen är här. så någon adventsgran blev det inte. men en äkta kommer jag iaf att ha i år. Så det så. Drömmen är en kungsgran i korg med vit och silver dekoration. Sen får man ju se om det blir så. :S kanske blir plastgranen i år igen och samma gamla röda och guldkulor i plast. Vem vet? 




Nu ska jag sluta detta sjukt onödigt långa inlägg och lägga mig att stretcha lite. 

Over & Out. 













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar