onsdag 4 december 2013

Vänskap

en liten berättelse Historia eller ren fakta ja tolka det fritt vetja,om hur vänskap kan göra mycket.

Människor idag slutar aldrig att förvåna mig. Även om jag ibland kan uppfatta det jag får berättat för mig eller upplever i ett icke förvånat stadie. Så behöver inte alls det vara fallet. Vissa människor upphör ALDRIG ATT förvåna mig.

Man måste alltid se att det finns två sidor av allt. Myntet har två sidor. Så är det oavsett om man vill eller inte. Man måste också tänka på att vi människor inte tänker rationellt utan vi känner emotionellt och hur man känner inför vissa saker tolkar det man hör och ser. Det ställer också till det en hel del. Allra helst när tankegången under dessa emotionella stunder är och verkar vara som den försvann.  Ja alltså personen verkar inte tänka rationellt alls. Tolksak iofs.

På både gott och ont.

Det värsta som man kan göra under en sådan situation som uppstår är att sluta kommunicera. För det är där och då som problemet uppstår. fördomar flödar och  man kan även ta saker för givet.  Men man har också väldigt lätt för att bara se till den ena sidan av myntet.

Vänskap är en ganska flyktig sak. Ibland.  Den kommer och går vissa människor hittar vänner som är resten av livet redan tidigt i åren medans andra hittar vänner som man får ut något av tills livet tar ändring igen. Det behöver inte betyda att man inte var riktiga vänner utan mer att universum såg till att det du behövde kom till dig när behovet var så.  (Börjar låta som mina "healing vänner" help me and have mercy)  men lite så är det faktiskt. 

Vänskap har även den två sidor.  I vänskap måste man ge lika mycket som man får. Att bara ta eller att bara ge är inte bra för någon. Meningen är att man måste hitta en balans. Det krävs två för att dansa tango är ett bra ordspråk.

Men det finns en till faktor som kan ställa till det (egentligen jättemånga) och tyvärr så är det rätt vanligt. Tjejer.  Vi är komplexa och ändå så enkla. Och jävligt duktiga på skitsnack och skvaller. Även när det faktiskt inte är illa menat så kan det lätt uppfattas så.

Det här är en anledning till varför jag inte har haft så många just tjej kompisar. Och min närmaste vän under många år var en kille. Ok vänskapen var inte lika djup och intim och vi pratar inte direkt om menscyklar eller sex eller annat smått och gott som vi tjejer gör med varandra. Men den har inte varit mindre värd för det. Snarare tvärtom.  Vi är vänner än idag men vi umgås inte på samma sätt.  Han har sitt liv med sin underbara flickvän och jag har mitt.  Vi försöker att korsa våra vägar så gott det går och det sker inte ofta men det har ingen betydelse i vår vänskap.

Där kan det vara ordentlig skillnad på tjej till tjej vänskap. Det är många vänskaper jag sett och upplevt krascha av petitesser och dumma principer. Man träffas för lite och då är man inte vänner längre? Man har nått i bagaget som ligger och gnager utan den andres vetskap. Orsakerna kan vara ofantliga. Och rent ut sagt gör det mig galen. För när detta händer då är det dagis nivå på alla inblandade. Dålig attityd skitsnack och fördomar. Man skaffar höga murar och försvarar sig utan direkt anledning. Kriget är igång och det ENDA som räknas är hur mycket man kan såra och förstöra för den andre. Eller så skiter man i varandra och ett litet hat bildas inom och bakom stängda dörrar och oftast sker detta på missförstånd eller att man eller upplevt en situation emotionellt utan att egentligen pratat om det.

Ok, det finns i regel alltid undantag.

(Det börjar egentligen redan i sandlådan. Eskalerar under tonårsperioden allra helst om man är tjej, lägger sig ett par år  och beroende på hur man är så kommer det fram till och från.) Livets gång.

Där är jag så otroligt lycklig att jag har min vän Andypad.  Vi har en relation som är ärlig vi har många ggr kommit fram till ; let's agree to disagree. Och nöjt oss med det.  Tycker jag något är fel så säger jag det. Vi kan båda plädera för vår åsikt och sedan låter vi det vara så.  hon likaså mot mig.
Kommunikation.
Har aldrig behövt känna att jag inte kan säga saker till henne "för då kommer hon bli jätte arg och vi är inte vänner längre" som man kan känna i andra relationer. Sedan handlar det givetvis om vilka fighter man väljer att ta. Så är det ju.

Säger inte att jag och Andy inte kommer bli ovänner någon dag det kan visst ske. Men man kan ju hoppas att vi slipper det och håller oss till att vara ärliga och ha fötterna på jorden istället. Om inte iallafall reder ut det vi har problem med.
vi har ingen "ägandeskap" till varandra. Jag har fler vänner och det har hon med.  Men där kan det sticka i ögonen på de människor som känner så. Och det är där som det är tragiskt.

Sedan våra liv korsa har jag vuxit otroligt i mig själv och som medmänniska.  Hon har lärt mig att myntet ALLTID har två sidor.  Jag önskar att fler får uppleva och lära sig det. Hon har även lärt mig att alla kan inte vara vänner och att det är helt ok det med. 

Man kommer alltid att ha olika åsikter i saker och ting. Det kommer man inte undan med. Hur tråkigt vore inte världen om alla tyckte lika?
Man kan även ha olika slags vänskaper och även det är viktigt. 
Jag vet och hoppas att fler människor kommer in i mitt liv och att vi kommer skapa vänskaper. Alla på olika vis.  Lite beroende på vad för slags behov man har utav varandra.
...........

Jag tycker inte mindre om dig för att du inte tycker lika som mig men jag har fortfarande rätt till min åsikt och ibland kan det vara nyttigt att se saker utanför sina egna skygglappar eller box. Kalla det vad du vill. Att höra hur andra sidan på myntet tycker eller uppfattar situationen.
Har du problem med mig?  Säg det då direkt till mig så vet jag vart du står. Våga vara ärlig. Jag har rätt att försvara min åsikt den behöver vara rätt för dig men då vet du iallafall vart JAG står. Och då kan vi också skippa det barnsliga beteendet.

Vill du ha en kass attityd gentemot mig?! Fine ha det då från min sida på myntet påverkar det bara dig. Jag har bättre saker för mig och rent mjöl i min påse.

Le och du får ett leende tillbaka helt enkelt.

Hoppas mina vänners vänner kan lära sig lite av detta med.

Våga visa kärlek det gör dig starkare än vad hat gör. 

....... Over & out.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar