måndag 13 januari 2014

Våldgästad :D

Det var en trög början på den här helgen. Fredag fick jag inte så mycket gjort. Teddy och jag klipptes av en frissa (det var på tiden) och Teddy blev jätte lockig! och eftersom jag dödshotade både maken och makens kusin (som fixade klippningarna) att de skulle dö en långsam och plågsam död om han blev korthårig så blev det en lagom längd på håret. Annars hade han med största säkerhet fått sig en mohikanfrippa! eller kort rakat. *huvva* Maken hade lagat god mat. på kvällen kom de tillbaka frissan och makens kusin för att titta på den vidriga skräckfilmen som jag skrev om tidigare inlägg. Själv låg jag uppe i sovrummet med en snarkande groda och kollade på film genom mobilen.

Syns för de som sett hur långhårig han var, annars syns det nog ingen skillnad för resten.


Vi vaknade upp ganska sent på Lördagen åt frukost och började direkt med flyttpackning. Efter ett litet tag var både jag och Maken tömda på energi. Tanken var att vi skulle packa några lådor ta hand om allt skräp och sedan ta oss ut till v-hyttan för lite kvällsmys med  de bästa kokkisarna men det blev inte så. Både jag och Maken kände att vi orkade inte samtidigt fanns inte tiden heller.


Just då när vi tagit beslutet att försöka hinna klart det viktigaste och helt enkelt avboka kokkismötet, plingade det frenetiskt och något stod och drog i handtaget på ytterdörren som en galning. och in rasar en äckligt pigg gotlänning. Det blev att koka en MASSA kaffe, hon hjälpte mig att möblera om och organisera lite i Dotterns rum. Sedan tog vi lite kaffe och sedan vet jag inte riktigt vad som hände? eller jo det vet jag. Hon började laga mat och beordrade mig att fortsätta packa i nån slags bossig anda.
Bonden kom. vi åt mat tillsammans och sedan kickades allt igång igen. Bonden och maken tog skräpet som fyllde hela hissen (bildbevis nedan) och åkte iväg. Medans vi fortsatte packa lådor som om det brann i huset.


Lagom mitt i det kaoset så kom mina föräldrar och hälsade på, så mera kaffe och ett glas vin och sedan blev de lite lätt inblandade i kasoet. Bonden såg till att skruvdragen åkte fram och allt på väggarna utom våra tv apparater åkte ner. Mer än halva köket packades ner. Det enda jag fick höra  var
- de häe behöväe due int nue!,
 -de häe behöväe due int häelläe och om due behöväe så fåe du låne ave mig! (på gotländska)

PANG! Så var alla flyttkartonger slut? klockan var ca 19:00 och vi var dödshungriga. Gotlänningen var i full ordning på att kolla vad som skulle kunna lagas i mitt numera dysfunktionella kök. Men det bestämdes att vi alla behövde komma ut ifrån detta packkaos så vi gick till pizzerian. Mätta kom gotlänningen och bonden på i maskopi med Teddy att nu skulle det åkas pulka. Första RIKTIGA snön hade kommit och det var perfekt pudersnö för att ta en tur i sveaparken tyckte dom.  Det hade kommit ca 10 cm ren och fin snö.
Så halv 8 på kvällen packa vi på oss vintermundering och åkte pulka/madrass/bob jag tror att dom stora pojkarna tyckte det var roligast! Jag tog det väldigt försiktigt med tanke på min rygg men åkte några ggr. Vurpa vad alla de andra kalla den snyggaste vurpan av alla. Jag flög och rulla vad jag tror iaf. De skratta och sa nått om att du måste du ju ha rättat till ryggen igen. Jag har inte ont/ondare så kanske det..

Väl hemma ganska frysna vi hos oss och de hos sig. vi la lillfis för  natten och han somna ganska direkt. Jag gjorde lite varm choklad med baileys och vispad grädde och lite pudrat kakao. MUMS
Vi satte oss i soffan och tittade på hemmet som mer ser ut om sen plats taget från andra världskriget.
Mycket trötta och mycket glada. Glada att vi har så fina vänner som gjorde dagen så mycket lättare för oss. Som hjälpte till utan vi ens bett om det när vi behövde det som mest. Som gav oss en kick i arslet.

För mig handlade den lördagen om MYCKET ångest. Ångest över att behöva flytta och ha alla dessa underbara vänner 20 mil bort att inte ha orken och tiden att hälsa på de jag vill när jag vill. och att småtjaffsa med gotkänningen om att INTE göra vissa saker som att skruva isär vår kaffekokare bara för jag bad henne diska insidan av vattenbehållaren.

Söndag: ingen frukost hemma och min kaffekokare läcker som ett sållat as. Need I say more?

Efter lite trix och skruva tillbaka skruvarna ordentligt som tydligen missades dagen innan???? så slutade den läcka... Tur att jag hade min kapsel kaffemaskin. så trollade maken fram frulle till honom och pojken. Själv kastade jag mig in i bilen (ISKALLT) tillsammans med Gotlänningen (idag igen) och åkte upp till Ikea Borlänge för att handla fler flyttkartonger. 30 st till fick det bli och sedan passade jag även på att köpa lite saker till dotterns nya rum. Som en klädställning som hon väldigt gärna vill ha och lampor till hennes nya sminkbord som kommer fixas. stearinljus och glödlampor och andra nödvändigheter handlades självklart in det med. Det mesta packades ner direkt när jag kom hem.

Sedan har jag bara packat, organiserat och rensat saker mest hela dagen. På kvällen åkte maken i vanlig ordning och det blev jag och lillfis kvar. Jag började sortera så att alla lådor hamna på ett och samma ställe. De ska nämligen in först i lastbilen på andar sidan rummet står nu hyllor och andra möbler som ska in sist. Allt f ör att underlätta de få som kommer hjälpa oss med att flytta sakerna till lastbilen.
Jag hann packa några lådor till innan john Blund fick komma.



Summa summaron. Tack vare Gotlänningen och Bondens våldgästning fick vi OTROLIGT mycket gjort denna helg. Så pass mycket att jag kan faktiskt ta det lite lugnt i veckan. Ska mest ställa ordning sakerna så vi lätt kan komma åt det sedan. lite småfixpackning och på nästa söndag så åker ALLT ner utom en necessär med det mest nödvändiga och klädesplagg för sista veckan. Den sista veckan bor jag och sonen i en kappsäck skulle man kunna säga. bara två veckor kvar nu!

XoXo Mela




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar