tisdag 30 december 2014

juldag annandag och Helg!


Juldagen firades med lunch hos Mr D´s mamma och man, första mötet med barnen. Det gick över förväntan. Barnen fick dessutom en varsin julklapp och var mer än nöjda. Det snaskades på julgodis och julmat :) 



Kvällen tillbringades hos våra fina vännerna i Ollas. Dvs med Gotland och Ekologiska Bonden. De hade öppet hus. Det skulle bastas och doppas i badtunna.
Vi kom lite tidigare , vi åt julmat (tredje-fjärde gången på raken?)
 Det började samlas lite människor och det börjades drickas lite alkohol. Bonden tog barnen och hoppade i först strax efter det hoppade även Duracell i. Sedan kom de andra efter men då var två av tre barn redan uppe ur tunnan :) Jag badade inte, och med facit i hand gjorde jag rätt i det beslutet...Det blev sent hem och en dotter som sov kvar.

Annandag jul.
Denna dag skulle vi äta lunch med Mr D´s pappa. Även där skulle möte med barnen bli den första. Denna dag var dock barnen trötta (inte så konstigt med tanke på gårdagen) och rätt så olustiga. Dom var bråkiga med varandra ena sekunden och den andra var de som änglar! Dom hade det nog ganska tråkigt vilket jag kan förstå. Hur kul är det att sitta och lyssna på oss vuxna? Gjorde inte ens jag när jag var liten. Som tur var hade vi tagit med tekniska leksaker som kunde underhålla dem en liten stund i taget men det blev ALLTID bråk. *suck*



Lördag den 27:e.
En sån där skön dag där vi inte gjorde mycket alls. Men vi var lite rastlösa så vi tog bobbarna och provade den ca 3 mm höga snön som fallit under natten *asg*






 
Söndag!
Medan dotra och de andra åkte skidor i Romme var jag, mamma, Duracell och lillfis kvar hemma.
Jag och Duracell var som vi alltid är och jag tror att min mamma höll på att storkna lite. Jag spelade Minion rusch så Duracell höll på att gå sönder av rastlöshet och han höll på med nått på sina enheter och då höll jag på att dö av tristess och lillfis visste inte vad han skulle ta vägen när vi kollade på tv!
Annars så kan man ju göra såhär....


vilket är helt normalt för oss. Men vi är ju muppar! *SER NI MIN TRÖJA?* ÄLSKAR MINIONS!

Så när vi sa att vi skulle till Bisbergs klack och vandra lite var det någon som var lite för entusiastisk i sitt jaaende! :P kära mor hehe Lillfis därmot var inte lika intresserad av detta som vi. Där var det ett ringande NEJ! hahaha
*lite onödigt vetande* ;)
Bispbergs klack är ett berg vid Bispberg i Säters kommun, Dalarnas län. Berget utmärks framför allt av sin branta sydsida, som på de högsta ställena är uppemot 80 meter hög. Den sammanlagda bredden på de röda granitväggarna är närmare 400 meter. Berget är ett så kallat sydväxtberg och nedanför klippan återfinns några växtarter som är ovanliga för breddgraden, hassel, brakved och backförgätmigej. På berget häckar även berguv ibland.
Det var lite gnäll i början och i mitten och lite på slutet men vi gick i vilket fall. En vacker dag kommer han nog tacka oss för att vi drar med honom på dessa små äventyr stackars lillfis. En vacker dag han kanske lär sig att uppskatta dessa saker lite mer *läs lär sig sluta gnälla* men det är ju bara önskningar.
 Jag berättade för honom hur magisk skogen är och alla varelser som bor där är det med. Det förklarades hur trollen alltid blivit missförstådda som elaka, när de egentligen är snälla och väldigt skygga och mer rädd för oss än vi för dem. :D *stackars*
Hade även med mig lite godis så jag kunde hålla hans blodsocker på en högre nivå med :P Att vi dessutom gick när det började skymma var ju en annan sak. Det var ganska så många minusgrader och snön låg som kristaller under våra fötter.
Lagom till när vi kom fram till skogen började det bli mörkt på riktigt. Jag hade en ficklampa med mig som gjorde att snöns gnistrade magiskt över hela stället. Vi letade även efter troll med den.  ;) hihi






 När vi var framme vid jätteklacken så stannade vi och tittade på den magnifika utsikten, drack varm choklad och åt kakor!

Kallt satan men mysigt värre :) Nästa gång ska vi nog ta det dagtid (innan det blir mörkt) och under lite varmare grader än minusgrader dom enda dagarna det faktiskt var minusgrader från arktis i Dalarna. vi hade typ isbjörnar och drivis på gatorna.
 XoXo Mela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar