torsdag 26 mars 2015

Drömmar kan slå in!

Jag har fått uppleva något som jag antar att bara några få får i livet. För mig så har det varit en dröm sedan länge. En sådan där tyst dröm. Ett äventyr som kändes lite svåruppnåeligt. En möjlighet att uppleva arktiskt väder och Sveriges vackra vinterland. Göra något utöver det vanliga.

Utan min fina vän och kärlek så hade det inte skett. Jag är evigt tacksam för dessa äventyr stora som små som du kastar in oss i. Tacksam för att jag är den som får uppleva detta med dig. Överlycklig att du och jag har hittat varandra. För du får mig att lyfta!


vad har vi gjort? Vi har rest till ishotellet i Jukkasjärvi.

Vi möttes upp hemma på torsdag eftermiddag. Åkte till centralen åt lite mat och väntade in nattåget. Det skulle ta ca 17 h resa till Kiruna.

 


 

Kupén var inte direkt jättestor eller jättebekväm. Men vi hade en helt egen. Så vi kunde stänga in oss och fira med ett glas bubbel. GOTT bubbel. Vårat äventyr har nu startat! :D yay!

Natten rullade vi fram längs med rälsen och jag vet inte om vi *läs jag* fick så mycket sömn. skuggsidan kom även. Mina glasögon gick sönder vilket var väldigt tråkigt! de går fortfarande att ha på sig, dock inte såå bekväma men livet går vidare. Jag hade mina linser med mig!
Men vad gör det? -VI VAKNADE UPP I NORRLAND! YAAAY!! :D

Vi landande med tåget vid tidig lunchtid.  Mitt i solförmörkelsen dessutom. Paret bredvid oss hade köpt en tidining med solförmörkelseglasögon som vi fick testa att titta i. Riktigt häftigt var det! :D
 


 
 


 

Sedan hämtade en Taxi oss och tog oss till Jukkasjärvi och där kasta vi oss in i en vintervärld som fortfarande får mig att tappa andan. Lovely!

 Väl framme så checkade vi in och fick ställa in vårat bagage i ett skåp i Dressingroom. Vi blev tilldelade varma kläder och sedan gick vi och åt lite mat i en av ishotellets lounge.
 

 
 
Efter det var det dags att kasta sig in i det första äventyret! Vi skulle på en överlevnadskurs. Så vi gick till meetingpoint och väntade in våran guide! Han blev förvånad när han insåg att vi var svenskar! :) Inte så vanligt som sagt!

Vinteröverlevnad introduktion

Här får vi på ett roligt och nyttigt sätt lära oss om överlevnad i extrem vintermiljö.
Tillsammans med en av våra erfarna guider lastar ni skoterkälken och beger er ut i vildmarken. Väl ute får ni prova på att göra upp eld med tändstål, orientera er med hjälp av tecken i naturen och en rad oumbärliga tips och nya kunskaper för att klara er i vinterskogen.
Innehåller:
  • Gör eld med tändstål
  • Värma vatten i plastpåse/petflaska
  • Koka/dricka tallbarrste
  • Förevisning av olika bivackformer
  • Orientera med att tyda tecken i naturen
  • Prova på att förflytta sig i djupsnö


 
 
 
 



 
Det blev rätt så kallt på vägen hem. Helt ljuvligt var det att få lära sig använda tändstål och hur man ska bygga läger för vila och återhämtning. Hur man kan spara på energin och tillverka tallbarste. Samt hur man kan koka vatten men det var även mycket mer info än så!
 
Vi kollade igenom ishotellet innan vi gjorde oss redo för en fyra rättersmiddag. Redo för en bildstorm?

 














 


 
 


 






 
 
 
Fyrarätters middag! Middag på is!
Löjrom med råraka & klassiska tillbehör, serveras på is 
Gravad, lättrökt rödingfilé med fänkålspuré, pilgrimsmusselmousse & havtorn, serveras på is 
Renfilé med jägermeistersås, mandelpotatispuré, grönsaksvariation & hjortrongelé 
Caramel tuile, nougatmousse, chokladganach med tryffel & åkerbärssorbet, serveras på is.

med drinkpaket. fördrink med blåbär och ingefära is. bubbel till förrätterna och och rödvin till varmrätten och iscider till desserten!

 







 




Efter denna spektakulära måltid tog vi oss tillbaka till dressingroom och bytte om till underställen igen!
 
Det var galet vackert att se allt upplyst, hela icebaren och ishotellet lyste!
 
Vi gick till Icebar och tog en drink och sedan gick vi ut och tittade på det helt sagolika norrskenet som var ovanför huvudet på oss!
 







 
Vi var ute i ca en timme och tittade på norrskenet, innan vi bestämde oss för att gå och lägga oss. Så det var bara att ta av sig alla kläder utom understället och för min del mellanstället med för det behöll jag på... Sedan hämtade vi ut sovsäcken och gick till vårt rum 355 med norrskensljus. <3 -5 grader på rummet!
 



 
 
 

 

Det blev som tur var snabbt varmt i sovsäcken och vi somnade båda två ganska snabbt. Jag sov inte jättebra. Mest för att  jag hade lite ryggont och kunde inte riktigt röra på mig! vaknade flera gånger men somnade om lika fort igen.
På morgonen blev vi väckta av personalen och fick lite varm lingondricka. Vi gick till frukosten och sedan vidare till dagens första äventyr. Isskupltering!



 

Isskulptering

Prova att göra din egen isskulptur – ett måste när du är på Ishotellet! Att skapa med händerna slukar hela ditt fokus, avslappnande och intensivt på samma gång. Kursen börjar med att instruktören berättar om isen och hur man använder verktygen. Varje deltagare får varsitt block och verktyg, sedan är det bara att sätta igång.





 











Efter det tog vi en jättelång promenad, gick runt och tittade på området, vi gick även till Same museum och klappade och matade renar.






 
 



  Vi gick sedan och åt lite mat. Strax innan kl 15 fick vi checka in i vårat varmboende och där tog vi lite gubbvila. Galet trötta. Jag fick sova ett par timmar *oops* i den mysiga lilla stugan som vi fick. Varmt och skönt två sovrum ett litet allrum och kök samt badrum.

 
Mot kvällen var det dags för nästa äventyr.

Skotertur i norrsken med middag

Norrsken ser man kvällstid i Kiruna mellan september och mars, allra bäst ute i skogen eller på myren där inga elektriska ljus stör. Guiden berättar vad norrsken är och hur det uppstår, och vi stannar till ofta så att ni hinner fota egna bilder. Vi äter en tre-rätters middag runt elden i vildmarksstugan innan vi åker tillbaka till Ishotellet.
Längd: 4 h


 


 

 
 

 
Sen kväll, direkt i säng och somnade som en klubbad.....
Frukost och ihoppackning! Utcheckning och inlämning av varma kläder och sedan satt vi oss i loungen och spela Uno och drack varma drycker i väntan på våran transfer ca 3h senare!!
 
 
 







 

 
Väl på Kiruna Airport intog vi en sen lunch och väntade in flyget.
 





 Resan gick bra! Vi avslutade kvällen med en middag på O´Learys och en öl! Trötta och lyckliga!

Detta äventyr är bland det bästa jag gjort i mitt liv! Utan att tveka! Jag är så otroligt glad att jag fick uppleva det med dig Jonas! Tusen tack för allt och för att du är min. Hjärta dig! Jag längtar redan efter nästa äventyr. Kommer att Bli svårt att slå detta men jag är övertygad om att det kommer bli minst lika kul!

XoXo Mela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar