tisdag 5 maj 2015

på min bucketlist!

Nu kan jag äntligen bocka av en sak på min bucketlist.


Men vi tar det från början!

Kusinen är kvar till tisdag morgon. Vi tar en rask promenad på måndag kväll och misslyckas totalt i att hitta en film att vila ögonen på. skitfilmer det finns.  Hon åker med mig in till jobbet och sedan tar hon sig till centralen därifrån!







 

 


Tisdag kväll är jag helt själv hemma. Det händer inte alltför ofta. Så jag passar på att njuta av min ensamhet så gott jag kan. :D

Onsdag jobbar jag sedan åker jag till Fredhäll och åker med pappa därifrån till Hedemora! Vi äter lite mat och vi eller jag bär däck, pappa byter till sommardäck och sedan åker jag direkt därifrån till Örebro. Det blev ganska så sent!

Torsdag.  Mr.D åker till jobbet och jag tar mig en kopp, ja snarare tre koppar kaffe framför en dykfilm. Här ska uppdateras info inför kommande dyk. Sedan vill han prompt ha med mig på ytterligare en provkörning av tjänstebil. Denna bil var något som faktiskt kan vara något....
vi kastar även i oss lite mat medans jag avslutar den sista skivan på dykfilmen och sedan packar vi inför ett pooldyk i Gustavsvik. Vi åker till oxygéne dykcenter och packar allt som behövs. Denna gång packas det en torrdräkt istället för en våtdräkt!
Ja det var ganska så jättevarmt innan jag kom i poolen! Under torrdräkten hade jag vanliga kläder dessutom. Men det gick bra de övningar jag fick göra allt utom avvägningen den gick inte alls.
 
 
 
 
Valborg var ingen bra kväll. :/
 
Första maj!
Tidig morgon! Det packas, försöka peta i sig frukost! Till dykcentret packa igen. Det är god stämning på dykcentret. Där var även ägaren Erik han skulle med 2 st till köra extra dyk. sedan var det två personer till Gunnar och Tony. Riktigt roliga människor Jag gillar det där gänget.
 
Med fullpackad bil åker vi till Uskavi. Redo för mitt utomhusdyk nr 2. Jag är hyperventilera-pirrigt-nervös.
 



Första dyket gick bra. Trött som sjutton. Utmattad, men nöjd. Jag klarade det ganska bra. Upp ur vattnet, äta lite mat och fick även gå runt och navigera mig efter en kompass med en tröja över huvudet! sedan förbereda för andra dyket.
När det var en sak kvar höll jag på att ge upp igen. Jag var nära bristningsgränsen, Låg där på ytan och höll på att krevera. Det där med att vara ett kontrollfreak är inte bra alla gånger! Men min instruktör peppade mig och visade omtanke. Sa att det här klarar du. En sak kvar. Navigationen.
När jag på nått sjukt och konstigt vis lyckats att navigera mig klockrent trots en avvägning från helvetet och ett antal dunkar ner i botten så vattnet var grumligt som fan. Fråga mig inte hur. jag måste haft galet mycket tur bara :P hahaha jag fick en hanskakning under vattnet sedan var det dags för ett kort nöjesdyk innan uppstigning.

Jag fick se abborrar. Men inga kräftor på den dykningen.  Men jag såg en kräfta när jag höll på att jävlas med fenorna i första dyket. Man är ju smidig i den där torrdräkten verkligen. NOT!

Totalt slutkörd och energilös klev jag upp ur vattnet. Glad som få. Jag har nämligen tagit mitt dykcertifikat nu! YaaaaaaaaaaaaaaaaaY!
Fick massa glada utrop och kramar på land. HÄRLIGA människor. Sedan det tråkliga att packa ihop allt och åka. När vi satt i bilen och började rulla ut från parkeringen kom regnet. Det bokstavligen slog mot rutan.


 
 
 
 
En glad Mela! och trött. så galet trött..och öm..så öm i kroppen aj aj aj.
 
Dagen efter följde jag med Mr.D till samma plats igen fast denna gång som markpersonal och han håller i en OW kurs. Där fick jag träffa två nya personer. Divemaster Patrik och hans tjej Emma. Emma och jag klickade på engång! jätteroligt! Det var flera dykare där från alla möjliga olika ställen det var roligt det med :D Jag och Emma hade mycket gemensamt. Vi var lika höjdrädda så vi bestämde oss för att ta en promenad runt kalkbrottet för att se hur det ser ut uppifrån! Helt galet! Men så fint!
 
 
 








 
 
På kvällen bestämdes det att jag skulle följa med på söndagen med. Men denna gång skulle jag få dyka själv. Eller med en divebuddy vid namn Gunnar! Hade tänkt att stanna kvar, få sovmorgon och sedan åka hem till stockholm i lugn och ro. Men icke. Jag fick en sån häftig upplevelse istället... kommer aldrig att försöka överväga en sovmorgon över en dykmöjlighet igen! *stupid*


Mitt första dyk efter certet! Weeeee!!
 





 
Jag fick se fyra aborrar och en massa sjögräs. Häftiga klippor och formationer. Hade som sagt lite problem med avvägningen till och från men det var HEEEEELT UNDERBART! älskar denna hobby fastän den skrämmer skiten ur mig! Trotsa dina rädslor sa jag till mig själv för drygt ett år sedan. Det kan man säga att jag har nu... påbörjat iaf!
 
Buckelist: Dykcert -Check! Första dyket -Check!
 
Jag har ALLT att tacka Jonas för. Utan honom hade denna dröm och punkt på min bucketlist inte blivit avbockad på bra länge. Jag hade inte klarat det så bra om det inte var för honom. För det kommer jag vara förevigt tacksam. <3 Resan var lång och mödosam, och han var en klippa utan dess like. TACK!
 

 
När jag kom hem så kom även Affie hem. Hon har varit en vecka i Spanien och har haft det varmt och mysigt med mycket bad och sol. men hon hade bränt sig så hon var inte jättebrun, stackarn.
 
jag var knallröd efter att ha varit i det kalla vattnet smörjt in mig och suttit i sol hela vägen hem i bilen. Såg inte KLOKT ut ASG!
 
over and out. M
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar